Tuesday, March 10, 2009

ULASAN ENTRI SEMALAM.

Mungkin anda akan tertanya2 kenapa beremosi benar miza semalam.sebenarnya cegini...masa saya tengah kemas suratkhabar yang hanany udah 'baca' saya terjumpalah satu artikel ni pasal seorang artis wanita tua bergambar bagai nak rak dengan seorang lelaki yang sedikit muda dari dia yang dah ada anak bini pun.artis pompuan tua tu saya tak taulah samada dia masih bersuami atau sudah pun bergelar janda.tapikan..kesian kan orang2 ceni...mudah2an dia mendapat hidayah yang terbaik dari ALLAH S.W.T sebelum dia TUTUP MATA.Walaupun orang kata kalo dah umur 40an tapi masih ditakuk yang sama maka dia takkan berubah langsung.tapi...semua ni kuasa ALLAH S.W.T. jadi mana tau dia akan dapat petunjuk dari ALLAH S.W.T suatu hari nanti.xmustahilkan?

Sebenarnya kalo saya ditempat isteri dia saya akan jadi orang yang paling sedih sekali sebab saya ni bukanlah jenis wanita yang terlalu open minded.Jadi saya bersyukur sebab suami saya bukan begitu.ker ader yang saya tak tahu...haaaa EN.HAKIMI?Tapi sebagai isteri,saya kena percaya suami saya tapi bak kata ustazah Bahiyah percaya tapi xsalah berwaspada.xgitu?

Hmm...berbalik pada kes gambar tadi...kesiankan anak bini dia..mungkin isteri dia kata dia memahami kerja suami tapi malangnya si suami yang tidak memahami perasaan isteri.mana mungkin akan ada wanita akan kata.."abang..saya suka abang bergambar macam tu,buatlah selalu".ada ker seorang wanita akan kata centu?Anda yang bernama wanita akan cakap begitu ker pada suami anda?ada?wah...hebat sungguh kalo ada yang sebegitu MULIAnya wanita centu.

Ntahlah..kalo bukan artis pun orang biasa macam kita pun tak kurang hebatnya.kalo tengok bergambar pun..wah...nyendeng2 gitu lelaki sebelah perempuan/pompuan sebelah lelaki.kadang2 saya sendiri naik jelak tengok.kadang2 sampai saya tak mau pandang dah gambar2 centu.maaflah..mungkin kata2 saya ni kasar tapi inilah saya.sebab tu saya jarang berbual melainkan hal2 penting sebab saya takut saya akan bercakap apa yang realiti terhadap anda.sebab ada yang kata..miza nampak pendiam tapi jangan bagi dia cakap sebab kalo dia berkata benar..pedas mengalah cilipadi...eh..iye ker?sebenarnya saya boleh berbual tapi xsemua orang yang saya mampu bergaul dengannya.

Kadang2 kita akan rasa apa yang orang lain rasa...kadang2 kita dapat rasa orang tu selesa untuk bergaul dengan kita atau tidak.sebabnya..semasa saya berbual dengan anda saya boleh tahu anda ini bagaimana orangnya.mungkin saya akan buat2 xtahu tapi sebenarnya saya sedang menilai anda.saya melihat anda dan saya akan dapat tahu anda ini macam mana.jenis orang yang suka bergaul golongan anda ataupun anda ni jenis boleh masuk semuanya.kebanyakkan penilaian saya tak salah tambahan lagi kadang2 suami saya akan cerita tentang anda tapi semua btol tapi saya manusia jugak..kadang2 wat salah jugak....nak saya tafsir anda?jangan xtahu..suami saya pun saya udah tafsir sebelum kawen dan merujuk pada seorang ustaz dan dia kata btol tafsiran saya..saya tunjuk beberapa gambar dan huraikan ciri2 orang tu dan dia kata btol..dia kata jugak..kalo saya punya masa lagi saya boleh terus belajar untuk mengi'rob(eh btol ker ceni ejaannya) orang dengan lebih mendalam lagi..tapi skang dah x sempatlah...:)

Wah..bercampur2 aduk entri saya kali ini...Kita lupakan pasal gambar tu sebab nanti akan ada orang kata...alah..itu cuma gambar..xkan xboleh kot..tu pun nak jadi isu ker?wah...kelasss gitu orang2 yang 'open minded'.hmm...teringat pulak rancangan semanis kurma minggu lepas..curang sms tajuknyer...menarik kupasan oleh ustazah bahiyah dan suaminya.teringat kata ustazah tu.."kita kalo ada masalah sebaiknya diceritakan pada sesama jenis kita bukannya berlawanan jenis terutama suami/isteri orang sebab kadang2 dari simpati bertukar jadi sayang"..sebab tu lah kadang2 radio rosak ponnnnn nak bagitau...xpun bas rosak...tu ponnn nak bagitau...wah..kelakar gitu.wah..terlupa pulak..mestilah kena bagitau sebab BESTFRIEND katakan.xgitu?sebab kadang2 bila udah terlalu rapat mulalah nak membandingkan suami/isteri dengan orang lain...mulalah kata..ruginya xbuat jadi awek/pakwe dulu..kena plak didengar oleh sisuami/isteri...pasti hancur luluh dan sedih...mulalah bertukar perasaan jadi benci...tawar hati abes.

Apa2 pun bagi yang dah berkahwin beringatlah status diri bahawa anda sudah pun memiliki dan dimiliki.sentiasa untuk cuba menjaga perasaan orang yang tersayang.jangan berfikiran seperti semasa anda bujang dahulu sebab kalo masih sama ja pemikirannya seperti sebelum kawen maka anda tidak akan menjadi semakin matang.walaupun anda terasa anda teramat matang tapi sebenarnya anda belom matang lagi kalo masih perangai yang sama semasa bujang dahulu.Bagi yang belum bertemu jodoh sentiasalah berdoa mudah2an akan ada jodoh yang baik untuk anda.sentiasalah menjadi yang terbaik untuk diri sendiri dan pasangan anda.InsyaALLAH....apa yang telah diaturkan oleh ALLAH S.W.T itu amat cantik dan sempurna..mudah2an ALLAH S.W.T mendengar doa2 kita semua...aminnnnn.....:)

7 comments:

  1. lalalalalalalal~~~~~~~~~~~~~

    ReplyDelete
  2. kimi: hahahaha!! apsal lalalala?

    miza, ini pelakon yg cakap sy seksi jer tapi bukan telanjang tu ker..?

    ReplyDelete
  3. "semasa saya berbual dengan anda saya boleh tahu anda ini bagaimana orangnya.mungkin saya akan buat2 xtahu tapi sebenarnya saya sedang menilai anda.saya melihat anda dan saya akan dapat tahu anda ini macam mana"

    ERR... ngeri la ayat atas tu. So, saye ni dah temasuk dalam penilaian yg mcm mana? Ngeeeeee

    ReplyDelete
  4. Kanot: hang termasuk dalam kategori tiada Nilai.bagi pree pon tadak sapa mau.hahaha

    ReplyDelete
  5. 1)wah..lalalalaala nampak en.hakimi...terkena batang idung sendiri ker?wah...udah lain benar riak muka tu..haaaaaa ada apa2 ker?
    2)k.arin...ntah abg kimi tu..naper dia lalalaala ntah...psl pelakon tu...dia dalam golongan pelakon tua tapi tak ada kesedaran diri.pakai baju tapi.......telanjang..oppssss...malunyer.
    3)abg not udah lama saya nilai..tapi mungkin penilaian saya belum sempurna sebab xabes belajar lagi.wah...marilah kita bertemu supaya boleh dinilai sesama kita.xpun kita g nilai 3...SHOPPINGGGGG!!!! :p

    ReplyDelete
  6. hahaha
    Sebenarnyer kimi tuh rupe2nyer die cenggitu, pulak tu die cenggini.. tak lame lepas tu cam tu pulakk Ya Allah... memang mcm tu la kimi...hahahaha

    kimi ok la.. from what i read (ur blog & his blog) mmg korang sekufu la... mudah2an berpanjangan lah hendaknyer jodoh ittew!

    Kalu ko pakar menilai orang, kimi ni terrer teka pikiran orang on the very first guess! Mase awal2 first year dulu la, mase dose xbyk lagi, sekarang maybe dah tumpul. tp mmg terrer sbb aku dah terkena byk kali and meremangkan bulu romaku akan skillnyer yang takde credit hour tuh! Tu yg malas nak cabar2 dah lepas tuh.. takuuuttt., bele jin ke ape budak nih?? Dulu mase matriks die de blajar silat pe tah ish3 tak tau la die masih beriltizam dgn silat ittew lagi.. mungkin dr situ kot die jd power...muahaha

    pasal bini yang biar laki die peluk2 tuh.. aku rase bini die tun pun ade lelaki lain la buat "bantal pelukk" patutla die tak kisahh hahahah mustahil la ade bini yang setia sanggup diperlakukan sedemikian rupe

    tp sedih la tgk org melayu makin tak rase malu buat salah, berbangge lagi!!?? Melayu yang mengaku beragama Islam!

    Semoga Allah tak menghukum kita semua hanya kerana sebahagian daripada kita "gila" bermaksiat...

    ReplyDelete
  7. ehem..saper sebenarnya alangtengahbirukundang ni?maap lah tak tau sapa na....tapi komen anda pasal lelaki tu memangla sedihkan?orang melayu beragama islam tapi yang sedihnyer perlakuan langsung tak menggambarkan ciri2 seorang islam.malah orang sekarang lagi malu nak wat kebaikkan tapi kalo nak wat kemungkaran tak payah suruh..sekejap je dah jadi.tak tau malu plak tu.kan2?

    ReplyDelete