Friday, March 27, 2009

 MAMPUKAH KITA MENJADI MUSLIMAH SEJATI DARI SEGI
PAKAIAN?


Orang2 perempuan sekarang segelintirnya berlumba2 untuk
menjadi cantik dan bergaya tapi mereka lupa akan batas2nya
didalam islam. walaupun sekarang ni pelbagai tudung
diperagakan dan dipakai,namun
sebenarnya pemakaiannya tidak lengkap dan sempurna.
Masih lagi menampakkan leher,dada dan sebagainya.
Ada yang memakai tudung tapi pada masa yang sama
memakai kain belah dan berseluar ketat dan
sebagainya.(adakah itu kita wahai perempuan2?)

Sebenarnya saya amat teringin sekali untuk
kembali kezaman sekolah dahulu yang mana bila
keluar kita memakai baju kurung dan tudung
yang labuh.Tapi saya tahu saya tak mampu sebab
saya takut bila saya masih kekal sebegitu akhlak
saya tidak sama dengan penampilan saya.
Mungkin ada orang akan kata..kenapa tak pakai
saja.cara pakaian lain hati boleh dirunding.
(ada ker patut?)Saya tidak mahu imej orang yang
menutup aurat dengan sebaik2nya tercalar kerana
ada orang seperti saya yang mungkin belum cukup
untuk dikategorikan sebagai cara pakaian yang
betul dalam islam.Tapi sebenarnya saya teramat
teringin cuma saya takut ianya tidak
selari dengan sebenarnya saya.
Wahai suamiku sentisalah berdoa
untuk ku kerana aku teringin benar
untuk menjadimuslimah yang sebenar2nya
di dalam islam.

Bila saya baca majalah wanita keluaran kali ini ianya
sebenarnya membuat saya tertanya2 bilakah saya
mahu membuat perubahan?bilakah saya mahu untuk
menjadi seorang yang amat menitik beratkan perihal
aurat seperti suatu masa dahulu?Adakahsaya sudah
tenggelam dengan perubahan cara berpakaian sekarang
yang lebih mementingkan kecantikkan dari berpakaian
yang dibenarkan didalam islam?
Adakah saya berasa serasi berbaju blause dan berseluar
jeans seperti sekarang?
Ya ALLAH..
hambaMU ini ingin berubah dan berikanlah petunjuk
kepadaku supayaterbuka hatiku untuk lebih
menyintai suruhanMU YA ALLAH.....Amin...

"Dari Abu Hurairah R.A katanya : "Ada 2 macam
penduduk neraka yang
keduanya belum
kelihatan olehku, kaum yang memiliki cambuk
seperti
ekor sapi,yang dipergunakannya untuk
memukul orang.Dan wanita2
yang berpakaian
tetapi sama dengan bertelanjang

(kerana pakaiannya terlalu minimum,terlalu
nipis atau tembus
pandang,terlalu ketat atau
pakaian yang merangsang lelaki kerana

sebahagian auratnya terbuka, dan wanita
yang mudah dirayu atau suka
merayu,rambut
mereka (disanggul) bagaikan bonggol unta.

Maka wanita2 tersebut tidak akan dapat
mencium bau syurga padahal bau
syurga
dapat tercium dari jarak
yang sangat jauh"
.

..takutnya saya..
sungguh saya takut..
YA ALLAH berikanlah ku petunjuk supaya aku tidak
tergolong dalam golongan wanita2 sebegini.Amin....

Bila saya tengok keadaan hari ini (saya pun bukanlah
dari golongan yang menutup aurat sepenuhnya
tapi saya cuma berkata dari pandangan saya tapi bukan
tafsir yang kadang2 orang tak paham apa
itu tafsir sebab ada orang ingat tafsir itu satu
penilaian tapi tafsir dan penilaian saya adalah
berdasarkan kita boleh mengi'rob orang sebab
saya tahu sebaik2 penilaian adalah dari ALLAH S.W.T)
kebanyakkan orang memang memakai baju tapi
kalau menurut dalam islam itu umpama tanpa seurat benang
dalam berpakaian.adakah itu kita?kadang2 kalau saya
terserempak dengan orang yang memakai jubah dan
bertudung litup saya akan sentiasa berdoa semoga ALLAH
membuka hati saya untuk kearah yang sebegitu.Kadang2
bila bersama kakak2 ipar saya,saya juga akan berdoa
didalam hati semoga saya dapat menjadi seperti
salah seorang diantara mereka dan saya tak kisah
sesiapa pun asalkan saya dapat mencontohi mereka
sebab saya anak sulung jadi bila
dapat ramai kakak2 ipar saya suka sebab
saya ada ramai kakak2 ipar yang baik dan suka ketawa.

Bila saya tengok budak2 hari ini yang pakai
baju dan seluar macam tak cukup kain memang saya
akan kutuk depan2 tapi dalam hati saya,saya berdoa
semoga mereka juga akan dapat petunjuk dari ALLAH S.W.T.
Bila ada pasangan couple yang jalan berpeluk2kan di depan
mata saya,saya juga akan kata "wah depa ni tak kawin lagi
tapi lagak macam dah kawin,tak malu ka orang
dok tengok depa" tapi saya lupa kebanyakkan orang sekarang
semakin kurang rasa malunya malah bangga sebab awek dia
lawa atau pakwe dia handsome tapi perangai macam kera kena
belacan.tapi saya jugak berdoa supaya mereka cepat2 kawin dan
saya amat berharap mereka tidak melakukan
zina sebab saya amat benci pada orang yang berzina dan
seterusnya akan menyebabkan adanya bayi yang tidak
berdosa lahir kedunia dan di buang dengan
sewenang2nya.sungguh saya benci.

Berbalik pada point utama tadi,hari ini,kadang2
bukan sahaja dada yang ternampak,baju terbelah sampai
nampak perut ditepi pun ada,lengan baju kembang
sampai nampak bahu pun ada malah sehingga nampak betis
malah lutut juga.Sebab selagi tidak melengkapi syarat menutup
aurat yang dituntut oleh islam dengan betul maka arahan
menutup aurat belum terlaksana sepenuhnya.persoalannya mampukah kita
menjadi muslimah yang sejati?

1 comment: